PIONIRI SREĆNOG UČENJA

MANIFESTACIJA “OLJINI DANI SREĆNOG UČENJA”

Banja Vrujci, 16-17. juna 2023.

UG KREATVA – kreativno obrazovanje & АSOCIJACIJA NAJBOLJIH NASTAVNIKA EX YU raspisala je konkurs za

Memorijalnu nagradu

Razlog za raspisvanje ovako kompleksnog i drugačijeg konkursa, pored želje da se od zaborava sačuva lik i delo pedagoga Olivere Petrović, dugogodišnje predsednice UG KREATIVA-kreativno obrazovanje, sadržano je u činjenici da je u periodu 2000–2012. godine nastajao je jedinstven univerzum obrazovanja sadržan u konceptu učenja „Čarobno selo“. Ovaj koncept srećnog učenja ugledao je svetlost dana, upravo 2012, zahvaljujući UNICEF-u, i od tada je razvijan i testiran u učionicama pod otvorenim nebom na uzorku od preko 20 hiljada dece, uzrasta od 5 do 12 godina i u klasičnoj učionici na nekoliko različitih generacija mlađeg školskog uzrasta.

Vida, Božica i Mitra

Koncept nije slučajno dobio naziv ,,Čarobno selo”, jer je sav uronjen u bajku. Pri osmišljavanju koncepta, krenulo se od izazova kako treba da izgleda i šta da sadrži jedinstven dečiji univerzum obrazovanja i vaspitanja, ako imamo u vidu sledeće činjenice:

  • Deca uzrasta od 5 do 12 godina vole bajku, uživaju u igri i imaju potrebu da uče svim čulima.
  • Iskustva, navike i funkcionalna znanja koja steknemo u detinjstvu, prate nas celog života.
  • U bliskoj budućnosti, u kojoj Z-generacija bude stvarala, neće biti važno koja znanja poseduje, već kako će da ih primeni.

To su bila tri stuba oko kojih je građen Univerzum srećnog učenja, drugačiji od svega postojećeg, prilagođen potrebama Z-generacije i vremenu u kojem će ona živeti i stvarati. Program je fokusiran na razvoj kreativnih potencijala svakog pojedinca u odnosu na sebe samog.

U razvoj koncepta srećnog učenja ,,Čarobno selo”, njegovo testiranje i nadogradnju, utkala je celu sebe i svoja pedagoška znanja, dugogodišnja predsednica UG KREATIVA – kreativno obrazovanje, pedagog Olivera Petrović (1976-2022) kojoj je ova nastavnička nagrada posvećena.

Učešće na konkursu  podrazumevalo je izradu i realizaciju najbolje nastavničke prakse srećnog učenja, jer je primetno da učionice širom regiona sve više postaju dosadne i kao takve vape za srećnim učenjem i promenom metodičkog pristupa.  Organizatori ovog konkursa su praktičari iz učionica i njihov rad potvrđuje da nasuprot tim dosadnim učionicama, postoje i srećne u kojima je metodički pristup utemeljen na srećnom učenju putem celovite (pune) integracije.

Pioniri srećnog učenja

Članovi UG KREATIVA-kreativno obrazovanje su obradovani činjenicom da su tokom ovog konkursa pronašli vaspitače, učitelje i nastavnike, koji su iz svojih klasičnih zatvorenih učionica, iskoračili u srećne ambijentalne učionice pod otvorenim nebom ili su oformili neobične podsticajne sredine u postojećim učioničkim ili izvanučioničkim prostorima, shvatajući da se celoviti pristp učenju daleko lakše i sadržajnije realizuje u znalački osmišljenoj podsticajnoj sredini.

Prijavilo se 86 učesnika, odnosno timova, a njih 59 je uspelo da svoje scenarije srećnog učenja privede samom kraju. Od tih 59 završenih scenarija srećnog učenja nije bilo nimalo lako odabrati 12 najboljih i proglasiti ih finalistima. Ipak, najbolje scenarije napravili su oni koji su iskoristili mentorsku podršku organizatora i koji su radili u skladu sa dobijenim smernicama, jer su organizatori već u startu primetili da učesnici imaju velike nedoumice i da je pojam „celovite nastave“, kriterijum, na kojem su najviše insistirali, velika nepoznanica, kako mladim, tako i iskusnim učiteljima i nastavnicima.

Oljini dani srećnog učenja, 16-17. juna 2023.

Učesnici konkursa NajbOlji od nas, bili su dužni da osmisle originalan scenario u skladu sa temom: SREĆNO UČENJE PO RECEPTU ČAROBNOG SELA, što je podrazumevalo da je baza celovite integracije jedna od priča iz četiri knjige iz edicije Čarobno selo:

Jesenja gozba sa vilom Bosiljčicom: Ishrana i zdravi stilovi života, reč dve o veganstvu i vegetarijanstvu (inspirativno za predškolce i mlađe osnovce svih nastavnih predmeta)

Zimski mir sa vilom Božicom: Narodna tradicija, očuvanje maternjeg jezika, kulture i istorije (inspirativno za predškolce i mlađe osnovce, a od predmetne nastave preporučujemo nastavu maternjeg i engleskog jezika, istorije, verske nastave, umetnosti)

Prolećna žurba sa vilom Đurđicom: Zaštita životne sredine i očuvanje planete Zemlje (inspirativno za predškolce i mlađe osnovce, a od predmetne nastave preporučujemo nastavu biologije, geografije, maternjeg i engleskog jezika, umetnosti)

Letnja vreva sa vilom Sunčicom: Nauka i umetnost (inspirativno za mlađe osnovce, a od predmetne nastave preporučujemo nastavu umetnosti, fizike, informatike, tehnike i tehnologije, medijske pismenosti, likovne kulture, biologije, geografije, maternjeg i stranih jezika)
Svaka knjiga pogodna je za jačanje digitalnih i finansijskih kompetencija.

Od 12 finalista, njih 11 pionira srećnog učenja,  tokom 16-17. juna 2023. godine, došlo u Banju Vrujce i u prostorijama OŠ „Milan Rakić“ izlagalo svoje radove pred publikom i stručnim žirijem manifestacije Oljini dani srećnog učenja. Pioniri srećnog učenja su bili podeljeni u 4 grupe na osnovu tematike priča svojih scenarijai to je izgledalo ovako:

INSPIRISANI PRIČAMA IZ KNJIGE JESENJA GOZBA sa vilom Bosiljčicom

Ukusi svetaSelma Mahmić, JU OŠ „Kiseljak 1“ Bilalovac

Mitrina voljaMarina Zlatanović iz OŠ “Ivo Andrić”, Radinac

Ilustracija iz priče „Mitrina volja“, knjiga Jesenja gozba sa vilom Bosiljčicom

INSPIRISANI PRIČAMA IZ KNJIGE ZIMSKI MIR sa vilom Božicom

Tavan sećanjaVesna Stanimirović i Ana Ivetić, PU „Stonogica“ Sremska Mitrovica

Verina veraŽivkica Tufekdžić, OŠ „Radica Ristović“ Lozovik

Ilustracija iz priče „Zlatna zagonetka“, Zimski mir sa vilom Božicom

INSPIRISANI PRIČAMA IZ KNJIGE PROLEĆNA ŽURBA sa vilom Đurđicom

Laboratorija mirisaSlađana Mišić,  JU Centar za predškolsko vaspitanje i obrazovanje Banja Luka

Prolećni vilindanSnežana Cvetinović, OŠ „Sestre Ilić“ Valjevo

Prolećna žurbaDanijela Miličić Trebaticki, PU „Radost“ – Vrtić „Bubamara“, Nadalj

Plava šumaSuzana Zečević, Marina Mihajlović i Ivana Anđelković, OŠ „Leposavić“ Leposavić

Ilustracija iz priče „Plava šuma“, knjiga Prolećna žurba sa vilom Đurđicom

INSPIRISANI PRIČAMA IZ KNJIGE LETNJA sa vilom Sunčicom

Petrova željaMaja Karać, JU OŠ „Branko Ćopić“ Banja Luka

Vilina suzaDesanka Ristić, OŠ „Vuk Karadžić“ Kikinda

Atelje otisakaOlivera Nedić, OŠ „Desanka Maksimović“ Stanari

Ilustracija iz priče „Vilina suza“, knjiga Letnja vreva sa vilom Sunčicom

Na ovaj način smo ostvarili cilj ovog konkursa, podstakli smo vaspitače, učitelje i nastavnike da primenjuju celoviti pristup učenju stvarajući srećno učenje, kako upotrebom resursa knjiga i integrativnih radnih svezaka iz edicije Čarobno selo, tako i drugih kreativnih resursa koji su dovoljno inspirativni za „pričanje priče“, odnosno kreiranje scenarija srećnog učenja.

Želimo da učešćem na ovom konkursu, motivišemo i inspirišemo zaposlene u predškolskim i osnovnoškolskim ustanovama, da se brže, lakše i prirodnije odluče da zamene svoju klasičnu nastavu, nastavom koja unosi sreću u učionicu. Nasušna potreba učenika 21. veka jeste napuštanje nastavnog modela tokom kojeg se nastava odvija u klasičnim učionicama koje ni po čemu ne odgovaraju potrebama savremenog deteta i u kojima se tokom nastave gradivo odvaja u posebne fioke i na taj način se dodatno otežava proces učenja. Zato želimo da u školama regiona pokrenemo revoluciju koja bi dovela do poštovanja dečje potrebe za igrom koristeći principe celovitog pristupa učenju u podsticajnoj sredini za učenje. Sigurni smo da je ovo jedan od načina da se uvaži isprepletanost, kako intelektualnih i emocionalnih, tako i senzo-motornih mogućnosti svakog pojedinca, ne zapostavljajući njihov socijalni i govorni razvoj.

Nakon saslušanih o pogledanih svih finalnih primera nastavnih praksi srećnog učenja, strućno žiri u sastavu:

  1. Ana Vujić, član žirija
  2. Vera Jovanović, član žirija
  3. Sanela Jaganjac, član žirija 
  4. Borko Petrović, član žirija
  5. Željana Radojičić Lukić, predsednik žirija

doneo je sledeću odluku:

  • Autorke NAJKREATIVNIJE NASTAVNE PRAKSE SREĆNOG UČENJA su Vesna Stanimirović i Ana Ivetić iz PU „Stonogica“ iz Srenske Mitrovice. Najkreativnija nastavna praksa srećnog učenja inspirisana je pričom Tavan sećanja iz knjige Zimski mir sa vilom Božicom.
  • Autorke NAJORIGINALNIJE NASTAVNE PRAKSE SREĆNOG UČENJA su Suzana Zečević, Marina Mihajlović i Ivana Anđelković iz OŠ „Leposavić“ iz Leposavića. Najoriginalnija nastavna praska srećnog učenja ispirisana je pričom Plava šuma iz knjige Prolećna žurba sa vilom Đurđicom.
  • Autorka APSOLUTNO NAJBOLJE NASTAVNE PRAKSE SREĆNOG UČENJA je Maja Karać iz JU OŠ „Branko Ćopić“ iz Banja Luke. Apsolutno najbolja nastavna praksa srećnog učenja ispirisana je pričom Petrova želja iz knjige Letnja vreva sa vilom Sunčicom.

Poruka sa ovog stručnog skupa može se sažeti u samo jednoj rečenici: “Priprema za stvarni život mora da postane svrha obrazovanja savremenog deteta čije su prirodne potrebe za komunikacijom, kreativnošću i slobodom, smernice za kreiranje nastavnih praksi utemeljenih na srećnom učenju Po receptu Čarobnog sela.”

Hvala prijateljima ove manifestacije, brendu VODAVODA i g-dinu Vojinu Đorđeviću, što nas nisu ostavili same o što su nam bili podrška u ovom važnom koraku ka utemeljenju ove manifestacije posvećene, memorijalne nagrade i pokretanju iskrica srećnog učenja u Srbiji i regionu. Hvala i svima ostalima koji sun as bodrili i koji će biti sa nama u narednim godinama borbe u afirmaciji srećnog učenja.

Ilustracije korišćene u ovom članku su iz edicije knjiga srećnog učenja koje je ilustrovala Ana Grigorjev.

Moto pionira srećnog učenja: Sijaj za sebe, svetlećeš za sve nas!

1 thoughts on “PIONIRI SREĆNOG UČENJA

Постави коментар