PRIMER METODIČKE PRAKSE: „KAKO OSTVARITI SVOJE SNOVE KAD RODITELjI KAŽU NE“?
MOTIVACIJA ZA IZRADU OVOG PRIMERA METODIČKE PRAKSE Motivacija se iskristalisala prilikom realizacije prethodnog časa Odeljenske zajednice na temu „Koliko me odrasli podržavaju“? Na ovom času došlo se do zaključka da većina učenika ovog odeljenja ima negativna iskustva kada je reč o roditeljskoj podršci na različitim životnim poljima, a naročito kada je u pitanju izbor njihovog budućeg zanimanja. U cilju boljeg uvida u tačnost učeničkih tvrdnji, razredni učitelj je uz pomoć pedagoga škole sproveo anketiranje učenika i njihovih roditelja. Rezultati ovog anketiranja su uslovili izbor sadržaja za časove Građanskog vaspitanja na temu „Izrade projekta“.
OPŠTI CILj Cilj je da se učenicima olakša sagledavnje ličnih želja i stremljenja, zatim prepreka koje stoje na putu njihovih ispunjenja i konačno da dođu do saznanja da se želje mogu ispuniti na različite načine u zavisnosti od okruženja, porodice, opravdanosti cilja i spremnosti na odricanja same ličnosti.
SPECIFIČNI ZADACI •Uočavanje veza između roditeljsko-dečjih sukoba i pratećih osećanja •Uočavanje realnih prepreka koje stoje na putu ostvarenja životnog cilja –izbor budućeg zanimanja •Prepoznavanje tuđih želja i jasna svest o svojim željama, kao i njihovo jasno izražavanje, omogućava sprečavanje nesporazuma na relaciji roditelj-učenik •Osposobiti učenike da prevaziđu prepreke koje im se nalaze na putu ka ostvarenju životnog cilja •Naučiti kako poboljšati kvalitet komuniciranja rečima sa svojim roditeljima
DOPRINOS RADA UNAPREĐIVANjU OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA. Smatramo da će ovaj rad pomoći razrednim starešinama kao ideja kako se može čas odeljenske zajednice iskoristiti da se pomogne roditeljima i učenicima u međusobnom razumevanju kada je u pitanju jedan jako bitan segment učeničkog života kao što je izbor budućeg zanimanja.
KORELACIJA SA SADRŽAJIMA NASTAVNIH PREDMETA Izvršena je korelacija sa nastavom srpskog jezika i građanskog vaspitanja OČEKIVANI EFEKTI Učenici su upoznati sa očekivanjima svojih roditelja Roditelji su upoznati sa željama svoje dece Prepoznate su tuđe želje i izražena je jasna svest o svojim željama Uočena je veza između roditeljskih-dečjih sukoba i pratećih osećanja Učenici su uočili realne prepreke koje stoje na putu ostvrenja njihovog životnog cilja u izboru budućeg zanimanja Učenici su osposobljeni da nađu načine za prevazilaženje tih realnih prepreka koje ih ometaju u ostvarenju cilja
GLAVNI KORACI
1.Šta kaže anketa?
2.Podela na grupe
3.a) „Šta kad roditelji kažu ne“? b) „Šta kad deca kažu ne“?
4.Strategija ubeđivanja u ispravnost mog stava
5.Debata 6.Lepa reč i gvozdena vrata otvara
KRATAK OPIS SADRŽAJA PO KORACIMA
1. Šta kažu rezultati ankete?
Pošto je pedagog škole uz pomoć razrednog starešine od prethodnog časa odeljenske zajednice do danas prikupio i obradio učeničke i roditeljske ankete, danas prezentuje rezultate tog anketiranja putem video bima gde se jasno vidi da se 13 učenika i njihovih roditelja slaže u izboru budućeg zanimanja, a16 učenika ima različite želje za izbor budućeg zanimanja od svojih roditelja. Značajno je napomenuti da su i roditelji i deca anketirani u isto vreme u različitim prostorijama, tako da se odbacuje mogućnost dogovora i usaglašavanja želja. Školski pedagog je nakon prezentovanja rezultata anketiranja animirao učenike na kratku diskusiju u toku koje je bilo primetno oduševljenje onih učenika čije su se želje podudarile sa željama njihovih roditelja, ali i vidna zabrinutost, pa čak i ljutnja kod onih učenika čije se želje razlikuju od roditeljskih. Školski pedagog je kratkim izlaganjem objasnio da se naše želje i želje roditelja često razlikuju iz objektivnih razloga kao što je nedostatak komunikacije na određenu temu. Istaknut je rezultat ankete koja govori o tome da se u 50% slučajeva gde se razlikuju želje roditelja i učenika radi o učenicima koji nikada nisu razgovarali o svojim željama sa roditeljima (rezultat se podudario kod 15 učenika od ukupno 16 kojima se želje razlikuju), ali i kod onih čiji roditelji zbog finansijske situacije ne uzimaju za ozbiljno želje svoje dece (njih 12 se izjasnilo da je to jedan od razloga zbog kojeg ne bi podržao dete pri izboru zanimanja) iako su im deca jasno stavila do znanja šta bi želela biti kad porastu.
2. Podela na grupe Od svakog učenika je zatraženo da izabere stiker sa stola na kojem je nacrtano jedno osećanje koje se podudara sa njegovim trenutnim i zalepi stiker na tablu. Za to vreme razredni starešina je nacrtao na tabli četiri kruga u koja učenici razvrstavaju izabrane stikere. Na taj način dobijamo dve grupe učenika čija su osećanja prijatna (radost i prijatno iznenađenje) i dve grupe učenika koji su nacrtali neprijatno osećanje (tuga i neprijatno iznenađenje).
Grupe koje su sastavljene od učenika sa prijatnim osećanjima dobijaju sledeća pitanja:
3.1.Šta kad roditelji kažu NE? • Samostalno napišite na jedan stiker jedno zanimanje kojim bi želeo da se baviš kad porasteš. Nalepi na zajednički pano najmanje jedan stiker. •Unutar grupa pogledajte sadržaj stikera pa zadržite ono zanimanje koje se na panou pojavljuje najmanje puta. Ukoliko se desi da se pojavi više zanimanja sa istim najmanjim brojem puta, onda glasanjem izaberite jedno zanimanje. Učenici su unutar dve grupe izabrali po jedno zanimanje za koje se izjasnilo najmanje učenika. Na taj način smo dobili 2 ključna zanimanja – 2 ključne želje našeg odeljenja za koje ćemo zajedničkim radom unutar grupe pripremati strategiju ostvarenja. Dve grupe koje su sastavljene od učenika sa neprijatnim osećanjima dobijaju sledeća pitanja:
3.2. Šta kad dete kaže NE? • Samostalno napišite na jedan stiker jedno zanimanje kojim bi želeo da se baviš kad porasteš. Nalepi na zajednički pano najmanje jedan stiker. (cilj je da grupe na pano nalepe što više zanimanja ne vodeći račun da li se poklapaju zanimanja, čak je i poželjnno da se poklapaju što razredni starešina neće reći) • Unutar grupa pogledajte sadržaj stikera pa zadržite ono zanimanje koje se na panou pojavljuje najviše puta. Ukoliko se desi da se pojavi više zanimanja sa istim brojem stikera onda glasanjem izaberite jedno zanimanje. Učenici su unutar dve grupe izabrali po jedno zanimanje za koje se izjasnilo najviše učenika. Na taj način smo dobili 2 ključna zanimanja –2 ključne želje naših roditelja za koje ćemo zajedničkim radom unutar grupe pripremati strategiju ostvarenja. 4. Strategija ubeđivanja u ispravnost našeg stava a) Dobili ste omiljeno zanimanje vaše grupe. Vaš zadatak je da zamislite da ste vi roditelji. Na osnovu ličnih iskustava vas i vaših roditelja zajedničkim snagama osmislite strategiju kako da ubedite vaše dete da odustane od svoje želje i da se bavi onim čime vi želite. b) Dobili ste omiljeno zanimanje vaše grupe. Vaš zadatak je da na osnovu ličnih iskustava vas i vaših roditelja zajedničkim snagama osmislite strategiju kako da ubedite roditelje da se slože sa vašim životnim izborom. Učenici razmenom unutar grupa osmišljavaju strategiju kako da ubede suprotnu stranu u ispravnost svojih želja. Razredni starešina svakoj grupi zasebno daje dodatna uputstva i pojašnjenja kako bi grupe što bolje i kvalitetnije osmislile strategiju ubeđivanja suprotne strane.
5. Debata Prva grupa „roditelja“ vodi debatu sa prvom grupom „dece“. Druga grupa „roditelja“ vodi debatu sa drugom grupom „dece“.
6. „Lepa reč gvozdena vrata otvara“ Učenici koji su bili u ulozi roditelja staju u krug i drže se za ruke, a druga polovina koja je bila u svojoj prirodnoj ulozi ulazi u krug i okreće se prema spoljašnjem krugu držeći se za ruke. Učenici spoljašnjeg kruga predstavljaju po jedna vrata „roditelji“, koja se mogu otvoriti samo jednom i to kad se „učeniku – vratima“ kaže odgovarajuća lepa rečenica (lepa poruka kojom mu kazuje razlog svoje velike želje). Kad čuje lepu reč „učenik – vrata“ pušta jednog učenika i zatvara se okrećući leđa učenicima koji su zatvoreni u tvrđavu. Cilj ove igre da učenici nauče da poboljšaju kvalitet komuniciranja rečima sa svojim roditeljima.