- Nastavni predmet: Građansko vaspitanje
MOTIVACIJA ZA IZRADU OVOG PRIMERA METODIČKE PRAKSE
Putem tematskog povezivanja motivacija za ovakav vid nastave javila se i iz potrebe za proširivanjem i povezivanjem učeničkih znanja iz različitih oblasti kroz istraživanja o životu i delu naših poznatih naučnika i umetnika: Mileve Marić, Milene Pavlović Barili, Svetog Save i Nikole Tesle.
Motivacija za izbor poznatih ličnosti proistekla iz sadržaja nastavnih predmeta zainteresovanih kolega. Izborom slavnih ličnosti članovi tima su hteli da učenicima probude svest o postojanju i značaju genijalnih srpskih umova koji su doprineli razvoju nauke i umetnosti, a kojima nije posvećena dovoljna pažnja u okviru školskog programa. Na osnovu svega proistekla je ideja o povezivanju započetog projekta o profesionalnoj orijentaciji sa radom i zanimanjem izabranih ličnosti sa ciljem da učenici kroz primere iz njihovog života pronađu sličnosti i razlike u odnosu Nebeske reke i njene majke, kao i njih i njihovih roditelja. - OPŠTI CILj: Cilj je da se učenicima olakša sagledavnje različitih životnih puteva ometanih različitim životnim preprekama u cilju saznanja da nije važno koliko su prepreke nepremostive, nego koliko je zaista želja da se cilj postigne jaka.
SPECIFIČNI ZADACI
• Upoznavanje učenika sa biografskim podacima slavnih ličnosti • Razvijanje stvaralačkog mišljenja i podsticanje stremljenja ka višim ciljevima • Prepoznavanje tuđih životnih grešaka i izražavanje jasne svesti o svojim potencijalnim greškama. • Uočavanje veza između roditeljskih-dečjih sukoba i pratećih osećanja. • Uočavanje realnih prepreka koje su se isprečile u ostvarenju životnih ciljeva slavnih ličnosti. • Osposobljavanje za pronalaženje načina za prevazilaženje potenc. realnih prepreka koje ih mogu sprečiti u ostvarenju cilja. • Razvijanje kooperativnog duha u okviru grupnog rada učenika • Osposobljavanje učenika za učenje iz različitih izvora • Razvijanje i negovanje grupnog istraživačkog rada • Formiranje stavova, uverenja i sistema vrednosti • Razvijanje interesovanja za nauku, umetnost i veru • Podsticanje i razvijanje veštine timskog rada i saradnje među učenicima • Podsticanje intelektualne radoznalosti • Razvijanje kreativnosti i mašteDOPRINOS RADA UNAPREĐIVANjU OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA: Smatramo da će ovaj rad pomoći nastavnicima GV, razrednim starešinama, predmetnim nastavnicima srpskog jezika, likovne kulture, veronauke, istorije, ali i stručnim saradnicima kao ideja kako se integrativna nastava može primeniti i u starijim razredima osnovne škole.
KORELACIJA SA SADRŽAJIMA NASTAVNIH PREDMETA: Izvršena je korelacija sa nastavom srpskog jezika, odeljenjske zajednice, likovne kulture, veronauke, matematike i veronauke.
OČEKIVANI EFEKTI
Učenici su upoznati sa životom i delom naših slavnih ličnosti.
Prepoznate su tuđe životne greške i izražena je jasna svest o svojim potencijalnim greškama.
Uočena je veza između roditeljskih-dečjih sukoba i pratećih osećanja.
Učenici su uočili realne prepreke koje su se isprečile u ostvarenju životnih ciljeva slavnih ličnosti.
Učenici su osposobljeni da nađu načine za prevazilaženje potencijalnih realnih prepreka koje ih mogu sprečiti u ostvarenju cilja.
Učenici su zainteresovani za nauku, umetnost i veru.
GLAVNI KORACI
NAPOMENA: Na prvom času Građanskog vaspitanja nastavnici matematike, veronauke, srpskog jezika, likovne kulture i istorije su u ulozi posmatrača, a na drugom času su aktivni učesnici, svako u okviru grupe iz svoje oblasti.
ČETVRTI ČAS
- Prezentacija Facebook grupe „Kako ostvariti svoje snove kad roditelji kažu ne“?
- Kratka diskusija 3.Razmena prikupljenih informacija na nivou grupe i selekcija štampanog materijala
- Korišćenje linka ka sajtu Vikipedija u cilju dopunjavanja biografija slavnih ličnosti
- Prezentacija- sličnosti i razlike slavnog lika i Nebeske reke.
- Kreiranje panoa slavne ličnosti
PETI ČAS
- Grupni rad (integrativna nastava)- diskusija na relaciji članovi grupe-predmetni nastavnik
- Prezentacija rada
- Razvrstavanje u dve grupe- prva i treća (Mileva i Barili – principi majke); druga i četvrta (Sava i Tesla – principi ćerke)
- Priprema debate:
a) sputavanje duha, individualnosti
b) ostvarenje sopstvenog cilja bez obzira na žrtve
1.Debata
2.Prezentacija panoa
3.Uvod u nove nastavne jedinice predmetnih nastavnika
OPIS SADRŽAJA PO KORACIMA
3. Na osnovu dobijenih sličica učenici su podeljeni u grupe i dobijaju sledeći zadatak:
Zadatak:
Na osnovu donetog i pripremljenog materijala uočene sličnosti i razlike između dobijenog lika i Nebeske reke zapišite na papir.
5. Mileva Marić Ajnštajn – ljubav u službi nauke
Mileva Marić, kao jedna od pet žena koje su primljene na fakultet tehničkih nauka u to vreme, bila je za vreme u kom je živela žena izuzetno naprednih shvatanja, odnosno jedna neobična i retka pojava, neko ko je izabrao potpuno drugačiji put od uobičajenog. Kao takva ona ima velikih sličnosti sa Nebeskom rekom, koja, takođe, bira nesvakidašnji životni put, boreći se sa nerazumevanjem i zabranama. Prateći biografiju ove naše naučnice vidimo da njena upornost i borba sa svakodnevnim problemima je poistovećuje sa Nebeskom rekom, koja je takođe uporna i nepopustljiva ne odustajući od svoje namere čak ni onda kada dobije stroge zabrane.
Međutim, dok Nebeska reka istrajava u svojoj nameri i uspeva da ostvari svoj cilj, izuzetno talentovana i obrazovana Mileva Marić žrtvuje svoj profesionalni napredak zarad ljubavi i posvećivanja porodici. Iako je u jednom trenutku iskočila iz postavljenih klišea, ona se u njih vraća i kao takva više počinje da sliči velikoj rečnoj majci, jer se uklapa u krute okvire i tradicionalne vrednosti koje je i majka Nebeske reke zastupala.
Ne završivši fakultet, ona, za razliku od Nebeske reke, na neki način odustaje od svog sna. Primer njenog vrlo teškog i često mučnog života i situacija koje je preživljavala u braku, navode na zaključak da je to odustajanje od svojih prvobitnih želja možda bilo uzrok njenih kasnijih životnih nedaća. Ostvarenjem svog cilja Nebeskoj reci se vraća životna radost i vedrina, dok Mileva svoj život završava sama i neshvaćena. Svoj profesionalni uspeh je žrtvovala zarad ljubavi prema mužu i deci, a svoj talenat posvetila njegovom uspehu. Uporedivši ova dva lika možemo zaključiti da žrtvovanje svojih ciljeva uglavnom ne donosi sreću i zadovoljstvo, naročito kada ta žrtva nije dovoljno cenjena od strane onoga zbog koga je napravljena, ali zato ostvarenje svojih snova, ukoliko su oni ispravni i pravi, može čoveku doneti unutrašnji mir i ispunjenost.
Milena Pavlović Barili: RODITELjSKA LjUBAV U SLUŽBI AMBICIJE
Naša poznata slikarka Milena Pavlović Barili negovala je neobičan stil u slikarstvu. Njen životni put naizgled je jednostavan i bez nekih velikih životnih nedaća, ali ako se udubimo u njene slike ili pročitamo njena pisma upućena majci, videćemo da je bila jedna izuzetno nežna i osetljiva priroda. Rođena u porodici intelektualaca, od nje se očekivalo da nastavi porodičnu tradiciju, što ukazuje na sličnost sa Nebeskom rekom, ali za razliku od nje, Milena je to i sama želela, samo uz više vlastite slobode i individualnosti. Dok Nebeska reka ne poštuje želje majke i ne obazire se na njene zabrane u težnji da ostvari svoj cilj, naša poznata slikarka se upravo trudi da zadovolji majčine želje i očekivanja i tu je njihova osnovna razlika. Iz njenih pisama vidimo da ona ne uspeva sasvim da ispoštuje visoke majčine kriterijume, što u njenoj duši izaziva gubitak samopouzdanja i osećaj neuspeha. Za razliku od Nebeske reke, Milena Pavlović Barili sluša i poštuje majčine želje i, iako je bila izuzetno dobra i talentovana slikarka, ona sama nije bila zadovoljna vlastitim radom, gubeći vremenom životnu radost i vedrinu. To se dešava, jer ona kroz svoj rad nije potpuno ostvarivala vlastite želje i ciljeve, već najvećim delom majčine ambicije. Dok Nebeska reka na kraju bajke ostaje „sva blistava, kao šareni luk“, ostvarivši svoje snove, naša poznata slikarka umire u svojoj 36. godini. Poređenjem ova dva lika nameće se zaključak da se ponekad ne treba obazirati na želje drugih, jer samo ostvarenje sopstvenih želja, nada i snova, donosi sreću, zadovoljstvo, mir, ispunjenost. Kratki život ove slikarke pokazuje da, ma koliko se trudili da zadovoljimo očekivanja svojih najbližih, ne uspevamo to sasvim, ako to nisu i naše težnje i ambicije.
Sveti Sava: RODITELjSKA LjUBAV U SLUŽBI NASTAVKA TRADICIJE
Prateći život ovog našeg velikog sveca, najbolje vidimo koliko nečije želje i snovi mogu biti jaki, naročito ako je ličnost, poput Save, ubeđena u njihovu ispravnost. Kao carski sin, bio je suočen sa jasnim očekivanjima svoje porodice, odnosno bio mu je predodređen samo jedan put – put nastavka, ne samo porodične, već državne tradicije. Činjenica da je on taj put izbegao, tj. izabrao vlastiti, govori o njegovoj snažnoj individualnosti, tako da postupak Nebeske reke možemo poistovetiti sa njegovim i zaključiti da imaju mnogo toga zajedničkog: snaga, upornost, hrabrost, nepopustljivost, neobičnost, nepomirljivost sa tuđim željama. Velika rečna majka, takođe, ima velikih sličnosti sa Savinim roditeljima, jer i jedni i drugi, ne birajući sredstva, najpre brane svojoj deci ispunjenje njihovih želja, ali kada shvate da su oni u pravu, spremni su to i da priznaju.
Osim sličnosti u osobinama, likovi sv. Save i Nebeske reke slični su i po njihovoj daljoj sudbini. Ostvarenjem vlastitog cilja, odnosno zamonašenjem, Sava dobija priliku da uradi nebrojena dobra dela za svoju zemlju, svoj narod, svoju porodicu, što mu je sigurno davalo novu duhovnu snagu. Možda bi isto to mogao da uradi i sa pozicije vladara, ali je diskutabilno koliko bi imao elana i motiva da nije bio duhovno ispunjen, odnosno da nije svoj život posvetio Bogu. I Nebeska reka, ostvarenjem svog sna, dobija jednu veličanstvenu ulogu, tj. postaje duga, simbol nade, vedrine, dolaska nečeg lepog i pozitivnog.
Poređenjem ovih ličnosti ponovo se nameće zaključak da unutrašnja sreća i zadovoljstvo podstiču ljude na vršenje dobrih, humanih i plemenitih dela, a za takvo što će biti sposobni samo ukoliko su pratili i ostvarili svoje snove i želje.
Nikola Tesla: NAUKA U SLUŽBI LjUBAVI
Čudesna pojava ovog našeg velikog naučnika verovatno će zauvek ostati misterija. Primer njegovog životnog puta je veoma zanimljiv i poučan. Njegova potreba i želja da izabere vlastiti životni put bila je toliko jaka i snažna da je i vlastiti život založio za njeno ostvarenje. Prateći njegovu biografiju vidimo da su sličnosti između Nebeske reke i ovog našeg naučnika verovatno najveće. U bajci vidimo da Nebeska reka i po cenu života kreće u oluju rušeći i ne priznajući majčine zabrane ubeđena u ispravnost svojih ciljeva, a Nikola Tesla, predodređen da nastavi porodičnu tradiciju sveštenika, susreće se sa smrću u jednom trenutku svog života, ali je pobeđuje samo na osnovu mogućnosti, koju mu otac pruža da će moći da studira ono što želi.. Dok se majka Nebeske reke miri sa željom ćerke tek onda kada je ona ostvari, Teslin otac prihvata sinovljeve molbe tek u njegovim kritičnim trenucima, verujući da mu ispunjava poslednju želju. Na Teslinom primeru vidimo koliko mogućnost za ostvarenje želja i snova može dati životne snage i energije, tako da on na čudesan način ozdravlja i realizuje zamišljeno. Njegov dalji život bio je posvećen ostvarenju i praćenju svog životnog cilja potpuno u službi nauke i svedoci smo koliko je na tom polju postigao. Još jednom se nameće zaključak da samo onaj čovek koji radi ono što želi i voli može da postigne nezapamćene uspehe.
14. PRIPREMA DEBATE:
a) sputavanje duha, individualnosti
b) ostvarenje sopstvenog cilja bez obzira na žrtve
Pošto između likova Milene Pavlović Barili i Mileve Marić postoje izvesne sličnosti, ove dve grupe se spajaju u jednu, a grupe koje su obrađivale Teslin i Savin lik takođe se objedinjuju i pripremaju se da brane stavove svojih slavnih ličnosti.
Argumenti prve i treće grupe u vezi sa svojim likovima:
talentovane, obrazovane, izuzetne žene za svoje vreme koje su istovremeno bile veoma požrtvovane, nesebične i spremne da svoj život posvete sebi dragim osobama. Pružanje podrške i razumevanja, koje je Mileva Marić pružila svom mužu, osobina je plemenitih i duhovno uzvišenih ljudi, koji upravo u tom nesebičnom davanju nalaze i vlastito zadovoljstvo. Milena je takođe svoju umetničku nadarenost posvetila svojoj porodici, uzvraćajući im svu ljubav i podršku koju su oni njoj pružali.
Argumenti prve i treće grupe u vezi sa likovima druge i četvrte grupe:
Mada su Nikola Tesla i sv. Sava izuzetni umovi naše istorije i neosporno izabrali pravi životni put u kome su postigli svoj maksimum radeći za opšte dobro, prateći njihovu biografiju mora se primetiti da su za ostvarenje svojih ciljeva žrtvovali sreću i zadovoljstvo svoje porodice u pojedinim trenucima. Zbog njihovih životnih izbora roditelji su patili i brinuli , jer su znali da je put, koji su oni želeli za svoju decu bio siguran i bezbedan, a put koji su oni izabrali, u tim trenucima, za roditelje je značio neizvesnost i nesigurnost. I mada, ovim našim slavnim ličnostima, sigurno nije bilo lako usprotiviti se svojim roditeljima, ali oni, svaki na svoj način, iskazuje svoj bunt i neposlušnost ostvarujući svoju zamisao bez obzira na žrtve.
Zaključak: Treba biti obazriv kada je u pitanju izbor životnog puta. S obzirom da roditelji uvek žele najbolje svojoj deci, treba uzeti u obzir i njihove brige i strahove i dobro proceniti koga u datom momentu poslušati, svoje instikte i krenuti u nepoznato, kao što su to uradili Sava i Tesla ili ići roditeljskim utabanim stazama i zadovoljiti se porodičnim vrednostima kao što su to uradile Milena i Mileva.
Argumenti druge i četvrte grupe u vezi sa svojim likovima:
Sveti Sava i Nikola Tesla su ljudi izrazite individualnosti. Tačno je da žrtvuju porodične i tradicionalne vrednosti, ali zarad višeg cilja koji je ne samo Srbima, već i čitavom čovečanstvu doneo napredak. Oni su uporni i ubeđeni u ispravnost svojih stavova, a to im daje snagu i hrabrost da se izbore sa svim preprekama. Naravno da im teško pada nezadovoljstvo roditelja u vezi sa njihovim izborima, ali su svesni da velika dela zahtevaju i velika odricanja i žrtve i zato posvećuju svoj život više drugima nego sebi. Ne samo da žrtvuju želje i snove svojih roditelja, oni žrtvuju i vlastiti privatni život u humane svrhe.
Argumenti druge i četvrte grupe u vezi sa likovima prve i treće grupe:
Za razliku od njih obrađeni ženski likovi se takođe žrtvuju, ali je njihova žrtva dosta skromnija iz perspektive Save i Tesle. Podređujući svoje želje majci ili mužu one gube vlastiti identitet ne ostvarivši potpuno svoje potencijale. Poštovanje porodičnih vrednosti je je nešto što treba negovati i čuvati, ali ako to predstavlja prepreku ka ostvarenju viših ciljeva, onda se treba boriti protiv krutih tradicionalnih načela kao što su to uradili Tesla i Sava. Milena i Mileva jesu izuzetne žene svaka u svojoj oblasti, ali nedovoljno snažne i uporne; nedovoljno jake da izraze vlastitu individualnost.
Zaključak: Treba pratiti svoje unutrašnje instikte i želje i ukoliko smo sigurni da smo na pravom putu, treba uložiti sve svoje napore ka ostvarenju zamišljenog cilja. Samo jaka volja i upornost vode ka uspehu, a samim tim i ka ispunjenosti, zadovoljstvu. Kada je čovek u svojoj duši zadovoljan i kada oseća da je na pravom putu, on može i svima drugima da pruži deo sebe, kroz nauku ili human i prosvetiteljski rad kao što su to uradili Sava i Tesla.
Željana Radojičić Lukić, Banja Vrujci