Celovito usvajanje znanja pod vedrim nebom

cropped-carobno-selo.jpgAko su švedski naučnici  zaključili da tradicionalne učionice, koje podrazumevaju redove klupa i stolica, ne podstiču kreativnost i saradnju kod dece, zašto i mi ne bismo ozbiljno razmislili o ovoj činjenici koju mi, pritom, i ne vidimo kao jednu od slabosti naseg obrazovanja?

Udruženje “Kreativa” u Banji Vrujci, a uz donaciju UNICEF-a,  izgradilo je prostor za individualno i grupno učenje nastavnih, vannastavnih, ali i naučnih sadržaja sa nadom da su pokretači jedne zdrave inovativne priče u oblasti neformalnog obrazovanja u Srbiji.
  • Koliko imamo prostranih parkova unutar dvorišta gradskih škola?
  • Koliko imamo napuštenih seoskih imanja na kojima se idealno mogu uklopiti ovakvi i slični prostori?
  • Koliko ima javnih površina koje bi se lako mogle oplemeniti?
  • Koliko ima malih seoskih škola koje su ostale ili ostaju bez đaka i čiji bi se prostor mogao iskoristiti i nadograditi?
  • Koliko ima sluha u Ministarstvu prosvete za ovu priču?
carobnoseloslider

Brojni stručnjaci širom sveta do sada su predlagali redizajnirani nameštaj za učionice koji će motivisati đake i podstaći ih da budu kreativniji, ali mi mislimo da je idealno izvesti učenike iz samih školskih zgrada u prilagođen prostor za učenje i igru. Ako kompanija “Vitra”iz Švedske predlaže da se učenje odvija u prostoriji nalik na kamp, a da se tradicionalna učionica potpuno elimiše, to samo znači da je “Čarobno selo“ koje je finansirao UNICEF, pun pogodak i da se može nositi sa svetskim rešenjima, kada je reč o celovotiom isvajanju znanja u podsticajnoj sredini za učenje, kakvi su predeli banje Vrujci, gde se Čarobno selo nalazi.

IMG_9074-EditU švedskim školama, đaci samostalno mogu da rade na svojim laptopovima, dok sede na maštovito osmišljenim ostrvima. Ukoliko treba da sarađuju sa svojim drugarima na određenim projektima, oni u tom slučaju koriste prostor nazvan “selo” u kome se nalaze male kuće za grupni rad, ili otvoren prostor koji može da primi više učenika. U “Čarobnom selu”, đaci samostalno uče u čarobnim kućicama, dok sede na maštovito osmišljenom nameštaju koji je u isto vreme i nastavno sredsvo, a ne samo nameštaj. Ukoliko žele da sarađuju sa svojim drugarima pri rešavanju istraživačkih zadataka, oni u tom slučaju koriste ceo prostor “Čarobnog sela”, poput zanatskog centra, meteorološke stanice, solarne sušare, sunčanog sata, ali i seoskog trga, voćnjaka, povrtnjaka, njive, livade, šume…

Ovaj edukativni kompleks ima za cilj da podstakne kreativnost i radoznalost kod dece, kao i da im ponudi kreativno mesto za samostalni rad, ali i za rad u vršnjačkim grupama. Deca-posetioci “Čarobnog sela” nisu klasično podeljeni u razrede prema uzrastu, već su grupisani u različite grupe prema nivou znanja i ličnim interesovanjima, što predstavlja prilično naprednu ideju za uslove našeg obrazovanja.

IMG_0426

“Čarobno selo” daje deci mogućnost usvajaju  znanje putem celovite integracije, odnosno da uče kroz dobro osmišljenu igru, na osnovu njihovih potreba, radoznalosti i sklonosti. Upravo iz ovih razloga, Udruženje građana Kreativa preporučuje da “Čarobno selo” postane model aktivnog učenja u kreativno uređenom ambijentu i da se učenje putem celovite integracije počne primenjivati i u drugim krajevima Srbije.

391482_279600855478935_916442198_nI napomenimo još jedanput da je ”Čarobno selo” finansirano iz sredstava zajedničkog programa Ujedinjenih nacija „Održivi turizam u funkciji ruralnog razvoja“, koji je finansirala Kraljevina Španija kroz Fond za dostizanje milenijumskih ciljeva razvoja (MDGF), a sprovoden je u saradnji pet agencija Ujedinjenih nacija (UNICEF, UNDP, UNEP, UNFAO I UNWTO) sa nacionalnim partnerima iz Vlade Republike Srbije (Ministarstvom ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstvom poljoprivrede, trgovine,šumarstva i vodoprivrede i Turističkom organizacijom Srbije.

IMG_9220

Ah, da, ne odgovorih na pitanja s početka teksta!

Svaki mali i veliki grad ima barem jedno prostrano školsko dvorište koje bi se moglo pretvoriti u kreativni prostor za igru i učenje.

Svako selo ima na desetine napuštenih i „živih“ imanja koja bi mogla lako postati obrazovne kreativne farme.

Svako mesto ima par javnih površina na kojima bi se mogli izgraditi edukativni kompleksi poput Čarobnog sela.

Ministarstvo prosvete, i pored  angažovanosti UNICEF-a i ostalih partnerskih organizacija, još uvek nije pokazalo interesovanje za ovakav vid učenja, pa ni za dečji obrazovni turizam koji je u direktnoj vezi sa njihovom nadležnosšću. Zašto? Kako? Imate li neki predlog? Postoji li opravdanje?

Korišćeni citati iz Blica

552411_474481742563996_687778279_n

3 thoughts on “Celovito usvajanje znanja pod vedrim nebom

  1. Хвала драга колегинице Љиљо. Можда је мој коментар дошао исувише касно, али тек сам га сада прочитала. Још једном хвала и срдачан поздрав.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s