SAVETI PSIHOLOGA

Kako razgovarati o pandemiji sa decom sa smetnjama u razvoju

Imajući u vidu da se nalazimo u veoma izazovnim vremenima kada se od nas zahteva socijalno distanciranje i ostajanje u karantinu, anksioznost i stres su prisutni kod većine ljudi. Međutim, deca i mladi sa smetnjama u razvoju, posebno oni sa poremećajem iz spektra autizma, kojima je potrebna struktura i rutina, skloni su da reaguju burno kada se nađu u situaciji kao što je nagli prekid škole i karantin koji ponekada traje i više dana. Anksioznost kao reakcija na neizvesnost u kojoj smo se svi našli u ovoj novoj realnosti koja nas je zadesila, kod ovih osoba može postati neizdrživa. Ova situacija zahteva velika prilagođavanja kod svih nas, i važno je da shvatimo da je prilagođavanje na kriznu situaciju proces koji traje i ne dešava se preko noći. Sa tim u vidu važno je da prilagodimo i naša očekivanja, kako od sebe samih tako i od naših najbližih, pogotovo ako su oni deca i mladi sa posebnim potrebama. 

U nastavku se nalazi nekoliko saveta koji se odnose na to kako razgovarati sa detetom o trenutnoj situaciji.

Koristite jednostavan i konkretan rečnik. Imajući u vidu stepen komunikacije koju je vaše dete usvojilo kao i njegove kognitivne sposobnosti, koristite jezik koji je njemu blizak i razumljiv. Komunikacija treba da bude jasna i direktna kada objašnjavate pojmove kao što su virus, zaraza, karantin i socijalna distanca. I u ovom slučaju važe pravila da u komunikaciji sa autističnim osobama treba izbegavati sarkazam, analogije i metafore, koje su za njih uglavnom zbunjujuće, što može dodatno pojačati anksioznost. 

Saznajte šta vaše dete već zna o situaciji pandemije. Verovatno je da je vaše dete već čulo kako o tome razgovarate sa drugima ili je videlo vesti na televiziji Pitajte ga da opiše svojim rečima ono što zna i kako se zbog toga oseća. Razmenjujte informacije sa detetom koristeći konkretan jezik, i pomagala kao što su smajliji i slikovni materijali kako bi im pomogli da iskažu svoja osećanja, pogotovo ako im je govor slabije razvijen. Na taj način ćete steći uvid u to u kojoj meri vaše dete razume situaciju, kao i kako se u oseća u vezi nje. Takođe, savet stručnjaka je da vašoj deci, ograničite pristup medijima i vestima, posebno oni mogu povećavati nivo stresa i anksioznosti. 

Koristite vizuelne pojačivače i socijalne priče. Kada pokušavate detetu da prenesete informaciju, najbolje je da koristite onaj način komunikacije koji je njemu najbliži. Dva načina objašnjavanja trenutne situacije koja su se pokazala kao najefikasnija kod dece sa autizmom su vizuelni pojačivači i socijalne priče, i to tako što ćete obezbediti scenario ili korake koje će dete moći postepeno da prati u procesu navikavanja na novonastale promene. Neki primeri iz trenutne situacije za koje možete koristiti socijalne priče su pravilno pranje ruku, zašto je škola zatvorena, pravila socijalnog distanciranja, kao i raspored kućnog pohađanja nastave. 

Pratite sopstveni nivo anksioznosti. Nisu samo deca preplavljena usled ove situacije. I roditelji su izloženi većem riziku od anksioznosti usled poremećaja rutine, zatvaranja škola, što je posebno teško palo roditeljima dece sa smetnjama u razvoju, jer se oni u većoj meri oslanjaju na stručnu pomoć i individualizovani pristup u učenju, zatim gubitak posla ili strah od gubitka posla itd. 

Ako primetite da ste u stanju pojačane anksioznosti kada razgovarate sa detetom, napravite pauzu, koristite neke od tehnika za smanjenje stresa kao što je duboko disanje, ili idite u kraću šetnju. Kako bi izbegli da budete preplavljeni anksioznošću, ne zaboravite na sopstvene potrebe dok brinete o drugim članovima porodice. Sva deca će najbolje funkcionisati kada imaju strukturu, ali ekstremne situacije kao što je ova, zahtevaju od nas da budemo fleksibilni kako bismo što uspešnije prošli kroz ovu situaciju. 


Julija Grčić, psiholog Srednje zanatske škole

One thought on “SAVETI PSIHOLOGA

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s