Учионица из снова

Зашто је важно позитивно учионичко окружење у млађем школском узрасту?

Свако дете у школу долази са неком урођеном снагом и предиспозициојм. Колико ће се те снаге развијати и да ли ће се уопште активирати, зависи од много фактора, а један од важнијих је подстицијан учионички простор. Из овог разлога сваки учитељ мора имати у виду важност пријатног окружења својих ученика и дужан је да се потруди да исти оплемени и учини га пријатнијим, лепшим, креативнијим.

IMG_4550

Учионица у ОШ „Милан Ракић“ Бања Врујци

У Србији постоји тренутно благи тренд и иницијатива да се учионички простори учине привлачнијим и нису ретке учитељске иницијативе за пренаменом класичног учионичког простора у креативне и визуелно привлачне.

Међутим, није сваки визуелно привлачан простор у исто време и подстицајан и мотивишући за учење. Учитељи морају, пре уласка у пројекат уређења учионичког простора, да се доадтно информишу  и посаветују са педагозима и психолозима и да сазнају који су то аспекти који чине подстицајну атмосферу у једној учионици, како се не би десило да из класично неуређене учионице добију класично „налицкану“ учионицу у којој ништа није у сврси учења, већ првенствено у сврси задовољавања учитељске амбиције да уреде учионицу и на тај начин привуче пажњу родитељске и школске јавности.

Мотивишуће уређене учионице су оне учионице које имају различите „образовне пунктове“ унутар којих деца несвесно уче из необично осмишљених наставних средстава која на први поглед остављају утисак случајног визуелног решења. Наравно, да ово није ни мало лако постићи и зато сваки учитељ мора добро да промисли пре него што уђе у мисију преуређења учионичког простора. Неретко се дешава да учитељи-иницијатори, учионице преуређују у складу са својим визуелним афинитетима, често заборављајући да то чине због деце и да је крајњи циљ уређења подстицање и мотивација деце за лакше учење.

1979668_558303207617271_1840372113_nПрви корак: Учионица се може окречити у пријатне боје, али деци пријатне боје, и то је прва грешка коју учитељи праве јер боје бирају наспрам свог укуса и често су то боје које више одговарају дневном боравку, него простору за учење и игру. Комбинација боја мора да буде таква да постоје нијансе које мотивишу на учење, стварање, да децу чине будним и спремним за акцију, али мора да постоји и равнотежа у боји која ће у одређеном делу активности подстаћи опуштање и осећај пријатности. Распоред боја на зидовима мора да се комбинује наспрам распореда клупа и начина седења ученика. Морамо размишљати које боје постављамо на зид где нам се налази табла, а које боје стваљамо у неку позадину, односно у простор где нам се налазе различита наставна средства, али и простор за игру.

Други корак: Када нађемо добро решење за овај први корак, онда можемо приступити распореду намештаја, који ће итекако бити условљен од положаја извора светлости, улазних врата и боје зидова. Та три елемнта морају зналачки да се уклопе при распореду, како намештаја, тако и наставних и средстава за игру. Нема потребе стремити, а то је најчешћа замка одустајања од уређења учионице,  да се одмах набави сав потребан намештај, сва наставна средства, што је и немогуће у данашње време, али се мора имати визија како желимо да наша учионица изгледа за најмање наредних пет година. То је оно што представља највећи проблем учитељима, јер никада нису сигурни која ће им учионица бити додељена следеће школске године и зато је неопходна сарадња са управом школе, како би се учитељи иницијатори додатно мотивисали, а управа школе направила функционалан план распреда учионичког простора у наредном временском периоду.

Трећи корак: Трећи важан корак је у периодичном планирању оплемењивања учионичког простора. Ово представља највећи проблем и најодговорнији корак. Зашто? Учитељи су склони непланској и стихијској изради нефункционалних „украса“ за учионицу. Интернет је свима доступан, на њему се налази море идеја и ту се јавља проблем. Ретки су учитељи који врше детаљну анализу приступачног материјала, Већини је овољно је да нешто виде на друштвеним мрежама и да одмах приступе изради истог, а да не размишљају:

®    да ли ће то наставно средство имати функционалну сврху у њиховој учионици,

®    да ли то наставно средство одговара узрасним потребама ученика,

®    да ли се то наставно средство може користити у дужем временском периоду и

®    да ли се то наставно средство може користити при обради више  различитих наставних јединица.

То су само неки од аспеката о којима, као учитељи, морамо промислити, пре него што одвојимо време за израду новог наставног средства.

IMG_45531

Учионица у Бањи Врујци

Следећи проблем је укљученост ученика у израду нових наставних средстава. Пракса је да учитељи седну и сами ураде наставно средство. Наравно да то ,понекад, могу и да учине, али само онда када је то наставно средство неопходно за мотивацију пред обраду неке наставне јединице и када је немогуће да се ученици укључе у његову израду. Из тих разлога, морамо плански да радимо наставна средства са нашим ученицима, тако што ћемо испланирати корак по корак за израду истих, без узурпирања целог наставног часа или за ненаменско коришћење појединих наставних часова, што је најчешћа појава у нашим школама.

На крају, када смо осмислили нашу креативну учионицу, ставили је у функцију, тада следи период адаптације на исту од стране наших ученика и то јесте основни разлог да се у уређење учионице улази корак по корак, а никако преуређење у кратком временском периоду, јер такав начин постављања деце у један, њима, нов и непознат простор, може довести до расуте пажње и немогућности концентрације на наставни час. Сви материјали које смо урадили са нашим ученицима морају бити доступни сваком ученику који ће према сопственим интересовањима и темпу радити са њима. Ученици се најчешће са овим материјалима играју, али у томе и јесте поента да учитељ осмисли такве материјале који јесу за игру, али смишљену игру из које се излази са несвесно усвојеним знањима. Ученици се морају учити и стрпљивости и позитивној међуљудској комуникацији, тако што ће научити да сачекају на ред, а то би значило да, док једно дете, или више њих, користи једно наставно средство, за то време друга деца користе неке друге материјале.

Жељана Радојичић Лукић, М.Sc

Објављено у Просветном прегледу, 21.3.2014

Advertisements

Posted on јун 7, 2015, in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Оставите коментар.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Socceroaza

Blog posvećen fudbalskim trenerima i svim zaljubljenicima fudbalske igre u cilju zajedničkog usavršavanja i edukacije, kao i informisanja o novim načinima, stilovima i metodama treninga u fudbalu, ali i u sportu uopšte.

KREATIVNA ČAROLIJA

Svima onima koji imaju sposobnost stvaranja lepote

mamica radoznalica

Ovo je moja priča :)

nekinovinastavnici

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

игром до знања

Мојим најдражим ђацима, неисцрпном извору инспирације

СТВАРАЛАЧКИ ДИЗАЈН / CREATIVE DESIGN

Све је могуће оном који верује....

In Centar

Platform for Social Entrepreneurship

S. Verbić: jedan lični bRlog

pošto me niko ne sluša, ja ponekad pišem...

MOOSHEMA GAZETA

Mooshema blog, zdrav život, zdrava ishrana, fitness

Business Skills

Tretiraj biznis kao što tretiraš sebe!

predragpopovic

A fine WordPress.com site

Споменка Кочиш

ОШ''Јосиф Маринковић'', Нови Бечеј

Учитељица Мира Стевковић

ОШ "Јосиф Маринковић", Нови Бечеј

СЛАЂИНИ ВРАПЧИЋИ

Деца су украс света!

Devetogodišnje obrazovanje

Za nastavnike razredne nastave

DEČJI FESTIVAL KREATIVNA ČAROLIJA

Međunarodni festival dečjeg filmskog, dramskog, muzičkog, likovnog i literarnog stvaralaštva

МИСЛИОНИЦА - ИГРАОНИЦА

II/3 Основне школе"21. октобар" у Крагујевцу

ВРЕМЕПЛОВ

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

%d bloggers like this: