Чај из апотеке, а млеко из тетрапака…

 _nsrCYS1BRrXn0ZvnI0M9umQxFtCqGdbrJkjXyw2haYМи одрасли знамо да нас навике, које стекнемо у детињству, прате цео живот. Свесни смо и чињенице да су деца из града хендикепирана јер не расту у природи и немају са њом скоро никакав контакт. Људима који живе у селу, тешко је схватити да у градовима одрастају деца за које млеко долази из тетрапака, јаја из фрижидера, чај из апотеке, а хлеб из продавнице. На очигледним примерима у „Чаробном селу“ дошли смо до сазнања да су ова деца тотално хендикепирана јер су им страни токови хране, пут зрна или млека. Они се изненаде када их одведемо у шталу и покажемо да млеко долази из краве, да јаја даје кокошка, али само једно у току дана. Та чињеница их изненади, јер су претпостављали да кокошка у току дана даје више десетина јаја, а није реткост чути ни да кокошка има четири ноге, или да бик даје млеко. Није случајно наш песник Љубивоје Ршумовић рекао да се деца на селу рађају као људи, а у граду као кућни љубимци. Деца на селу живе са природом од најранијег узраста,  док деца из града природу гледају на Интернету. Зар то нису довољни разлози да сваки родитељ из града преузме обавезу да свом детету приушти да делове детињства проживе на селу у сагласју с природом, није важно да ли је то село њихове или нечије баке, или је „Чаробно село“ у Бањи Врујци.

Током рада у „Чаробном селу“ свакодневно смо у контакту са децом и њиховим родитељима, пратимо њихове реакције од проласка кроз чаробну капију, до уласка у чаробне кућице. Углавном долазе са неодређеним очекивањима, уздржани и затворени. Поглед на чаробне кућице  их делимично раскрави, али тек контакт са вилама чаробницама их отвори за размену и сарадњу. Деца код нас проживљавају бајку, од упознавања са вилама, њиховим именима,  називима кућица, до учешћа у њима несвакидашњој игри као што је мерење пшенице на кантару, сакупљање лековитих трава, ткање на разбоју, посматрање звезда путем телескопа, или печење чаробне погаче под црепуљом. Овакав вид укључивања деце стран је и њиховим родитељима, па нам се дешава да имамо и родитеље као учеснике радионица. Има ли веће среће од сазнања да си неким малим људима обележио детињство и оплеменио га најлепшим успоменама са летовања. Свесни смо да је свако дете, које је крочило у наш Чаробно село, наш будући амбасадор и да ће инсистирати да се ту врати поново, јер се сви ми поново враћамо на места где смо били срећни.

 ihih005mqmsiab14lkrbx9qacohgby1uhl-wqx0kuaq.jpg

Данас, у време када се свет враћа природи и води интензивну борбу за њено очување, настава у природи мора да добије програмску структуру какву заслужује. Тренутно у школској понуди овај узраст има рекреативне наставе на којима пасивно разгледа природна и културна богатства одређеног туристичког локалитета. Међутим, деца у овој животној доби не могу на адекватан начин да усвоје оно што је циљ овако осмишљених посматрања локалитета. Овај узраст захтева интерактивну игру усмерену на искуствено и доживљајно учење у опуштеној и подстицајној атмосфери.

Уколико нам је жеља да идемо у корак са светом, а јесте, онда је дужност Министарства просвете, науке и технолошког развоја да модификује наставу у природи користећи моделе постојећих УНИЦЕФ-ових туристичко образовних дестинација, међу којима се налази и „Чаробно село“.

Управо из тих разлога, очекујемо у најскоријем периоду од Министарства просвете, науке и технолошког развоја, да „Чаробно село“ и осталих пет дестинација учини видљивим код корисника наших услуга кроз пружање институционалне подршке, која нам је у овом тренутку јако значајна.  Управо та институционална подршка помогла би нам да се ухватимо у коштац са формирањем дечјег руралног образовног центра, мале истраживачке станице у Бањи Врујци, по угледу на оближњу Петницу, која би усрећила даровиту децу и њихове родитеље, нудећи им смислено вођен истраживачки рад у скутима нетакнуте природе. Морамo признати да је то наш основни циљ, оформити малу истраживачку станицу и у Врујце довести даровиту децу да уче у њиховој и од њихове природе.

485840_465727440127153_1234314818_nУ томе ћемо засигурно успети, јер нам на руку иде и  постојећи Мастер план руралног туризма који је, као националну инвестицију, на просторима Бање Врујци предвидео изградњу дечјег руралног образовног центра. Сигурни смо да је „Чаробно село“ адекватан ресурс из којег ће у наредном периоду израсти први дечји образовни рурални центар као програмска и стручна база даровитој деци млађег школског узраста из Србије и расејања, исто што је Петница из Ваљева деци старијег школског узраста.

Све чешћа прича у медијима на ову тему, као и недавна ауторска емисија Јована Мемедовића  говоре у прилог да смо на правом путу. „Боравак у природи у већој мери треба да буде део школксог програма. Рекреативне наставе треба да се врате својој исконској намени, а то је боравак у природи! Требају нам људи који ће се уместо кладионица осмелити да отворе паркове природе, и васпитаче који ће децу уместо у играоницу повести на камповање“, ово је недавно за медије рекао, управо, Јован Мемедовић (много бисмо били срећнији да су ово речи ресорног министра, али нису).

Advertisements

Posted on јануар 13, 2014, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. 2 коментара.

  1. Слажем се у потпуности. Радим у вртићу као васпитачица на селу и могу вам рећи из искуства да су и села постала урбана и да су родитељи толико незаинтересовани за рад и разговор са децом да сам се сусретала са поједином сеоском децом која врло мало знају о домаћим животињама. А шта онда рећи за децу из града којој тако нешто није доступно.

  2. Kažete: „Управо из тих разлога, очекујемо у најскоријем периоду од Министарства просвете, науке и технолошког развоја, да „Чаробно село“ и осталих пет дестинација учини видљивим код корисника наших услуга кроз пружање институционалне подршке, која нам је у овом тренутку јако значајна.“ ; a ja kažem sve dok u ministarstvu sede partijski poslušnici neće se desiti reformski pomaci na bolje, može samo biti gore….Pa Vi ste reformisti, Gospođo Učiteljice, Vi dajete ideje na tacni, a oni nemaju kapacitete ni da ih prepoznaju….žalosno je što srpsko obrazovanje ne prepoznaje reformatore poput Vas, a ima ih hvala Bogu.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Socceroaza

Blog posvećen fudbalskim trenerima i svim zaljubljenicima fudbalske igre u cilju zajedničkog usavršavanja i edukacije, kao i informisanja o novim načinima, stilovima i metodama treninga u fudbalu, ali i u sportu uopšte.

KREATIVNA ČAROLIJA

Svima onima koji imaju sposobnost stvaranja lepote

mamica radoznalica

Ovo je moja priča :)

nekinovinastavnici

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

игром до знања

Мојим најдражим ђацима, неисцрпном извору инспирације

СТВАРАЛАЧКИ ДИЗАЈН / CREATIVE DESIGN

Све је могуће оном који верује....

In Centar

Platform for Social Entrepreneurship

S. Verbić: jedan lični bRlog

pošto me niko ne sluša, ja ponekad pišem...

MOOSHEMA GAZETA

Mooshema blog, zdrav život, zdrava ishrana, fitness

Business Skills

Tretiraj biznis kao što tretiraš sebe!

predragpopovic

A fine WordPress.com site

Споменка Кочиш

ОШ''Јосиф Маринковић'', Нови Бечеј

Учитељица Мира Стевковић

ОШ "Јосиф Маринковић", Нови Бечеј

СЛАЂИНИ ВРАПЧИЋИ

Деца су украс света!

Devetogodišnje obrazovanje

Za nastavnike razredne nastave

DEČJI FESTIVAL KREATIVNA ČAROLIJA

Međunarodni festival dečjeg filmskog, dramskog, muzičkog, likovnog i literarnog stvaralaštva

МИСЛИОНИЦА - ИГРАОНИЦА

II/3 Основне школе"21. октобар" у Крагујевцу

ВРЕМЕПЛОВ

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

%d bloggers like this: