Koрупција као традиција

imagesCARHQH8FПретходних дана имали смо прилику да читамо у штампи да је корупција у образовању видљива на свим нивоима од основне и средње школе, где се кадрови запошљавају вољом директора и уписом прекобројних ђака, до факултета где се „плаћа” све од уписа на факултет, преко пролазности на испитима, до диплома, али и организације рекреативних настава, излета и екскурзија.

Када год чујем речи „корупција у образовању“ осетим неку нелагодност, заболе ме те речи, јер ми је јако тешко прихватити чињеницу да држава мора да оснује агенцију која би раскринкавала моје колеге које се баве нечасним радњама. Колико је корупција у просвети узела маха, говори и одлука да се формира посебан тим за борбу против корупције у просвети. Да ли је то могуће? Да ли је могуће да је војска оних који су одабрали да се баве часним и угледним занимањем довела до тачке када је неопходно оснивање тима за борбу против корупције? Да ли је могуће да се средства морају трошити на лов у корупцији огрезлих просветних радника, уместо да се граде нове школе и вртићи.

Шта је то уопште корупција?

Корупција се може дефинисати на неколико различитих начина. Најобухватнију дефиницију корупције је понудио Вито Танци. Према њему, корупција постоји уколико дође до намерног нарушавања принципа непристрасности при доношењу одлука у циљу присвајања неке погодности. Принцип непристрасности захтева да, при доношењу одлука, лични или било који други односи између учесника у размени немају никакав утицај. На основу ове дефиниције лако се намеће закључак да је код нас систем непристрасности одавно загубљен и да се за најобичнију норму часова примењује пристрасни облик одлучивања од стране руководећег кадра. Ништа боља ситуација није ни у земљама у окружењу (Самовоља једног од директора РС).

Каква је разлика између мита и корупције?

Корупција подразумева незаконито коришћење друштвеног и државног положаја и моћи ради стицања сопствене користи. Мито је само један вид корупције. Народ је везује пре свега за готовину, односно остваривање новчане добити, док се систем поклона и уступака чешће схвата као незаобилазни део традиционалног морала. Е, сад се ја питам, да ли је тај традиционални морал оправдање за ово до чега смо као друштво стигли, или….

Да ли је тај традиционални морал постојао и осамдесетих када сам се одлучивала за избор занимања?

Сећам се да се у то време реч „професор“ помињала са страхопоштовањем. Било је то време када су факултете уписивали само најбољи, време када се академским грађанином звао само онај који је имао углед, ауторитет и био частан у сваком смислу те речи. Делује ми некако немогуће да су исти ти људи данас постали корумпирани, непоштени и нечасни. Да ли је познато када су се у просвети „запатили“ ти нечасни и непоштени, ако је чињеница да су, пре деведесетих, били лако уочљива реткост? Од лако уочљиве реткости, мало по мало, постадоше већина у којој се мањина нашла у улози „несхваћених“ и неприхваћених појединаца“ који би да истерују неку правду исправљајући „криву Дрину“, а и неуком је јасно да је Дрина крива и да се ту ништа не може. Или може?

Да ли је дозрело или је догорело?

Дозрело је одавно, а ево, и догорело. Време је да мањина, која остаде од оне већине из осамдесетих, узме метлу и почисти тај коров који се нагомилавао сих ових година и преоваладао у нашем просветном систему.

Питате се, зар је могуће да писац ових редова сматра да је већина просветних радника склона миту и корупцији? Да, сматрам да смо као друштво упали у врзино коло звано „корупција“. Неки су склони узимању мита, други су склони, и то је онај већи део, прибављању дела колача који им не припада, од уписа детета у жељену школу уз помоћ братанца који познаје директора, па преко обезбеђивања места у студентском дому уз помоћ стринине тетке, до уписа факултета и куповине диплома, као највишег облика корупције у просвети. Закон о основама образовања омогућио је директорима одрешене руке кога ће запослити. Раније су о томе одлучивале конкурсне комисије, а данас је то препуштено једном човеку. Тако 30 000 запослених или њих око 35 одсто, нема пун фонд часова, јер се на једно место запосли више наставника који деле фонд часова. Цена радног места процењује се на око седам хиљада евра. Вртимо се као на вртешци, желимо да изађемо из тог зачараног круга, али излаз не видимо, круг је затворен, наставници јуре норму, директори користе своје право одлучивања.

Е, како ће сада та мањина очистити ту већину?

Можда није реално очекивати да ће преко ноћи нестати фамилијарних контаката и продаје услуга, али ће сигурно у самом старту нестати куповине ситних поклона руководећем кадру, као знака пажње, а све из захвалности за добијену услугу. Неки ће злурадо рећи да је ово раскидање са традицијом. Ако нам је то једина важна карика са традицијом, онда је прекинимо и рашчистимо заувек са тим оправдањем традиционалности.

Како корупција није одједном настала у овом садашњем облику, тако је нереално очекивати да ће се одједном и искоренити, али исто тако је нереално очекивати да ће нешто само од себе нестати. Из тог разлога сматрам да је формирање „Агенције за борбу против корупције у просвети“ неопходно и крајње ургентно како би се сви ми навикли да живимо у нормалном друштву у којем се за позиције боримо својим квалитетима и радом, а да није и не може бити предност то што познајемо неку стринину тетку која се тренутно налази на високом руководећем положају или близу њега.

План, да се оформи јединствена евиденција коруптивних кривичних дела, поздрављам и прижељкујем да не буде недодирљивих и да се у јавним тужилаштвима запосле часни финансијски стручњаци који ће, као консултанти у истрагама корупције, омогућити да се процесуирају они који су на било који начин чинили ланац коруптивних радњи. Надам се да ће ускоро образовне установе бити очишћене од свих облика корупције, са прикривеним инспекторима или без њих. Лично сматрам да ће бити довољно променити  одређене прописе, који дозвољавају чињење нечасних радњи, а онда постепено удаљавати политику из образовања, јер образовни систем не може да фунционише оптерећен политичким трвењима која се годинама одражавају на сам квалитет онога што зовемо образовање.

Advertisements

Posted on септембар 6, 2013, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. 3 коментара.

  1. Svaka čast na tekstu! Sve je rečeno i sve je istinito. Nadam se da će se nešto rešiti kada je ova tema u pitanju, pa da i mi koji „ne poznajemo strininu tetku“ možemo da se zaposlimo.

  2. Коmentari sa društvene mreže LinkedIn:

    Mirjana Trifunovic (Peric): Nekako ostaje gorak ukus nakon čitanja ovog teksta. Članak je trebalo, možda, da zvuči optimistički, ali je verovatno to nemoguće-jer nam prosveta, zdravstvo…cela Srbija, jesu ogrezli u korupciji. I da li će tu formiranje opet neke agencije tj.„…more 15h ago

    Željana Radojičić: Da, slažem se, tekst je ostao nedovršen upravo iz tog razolga da ne obeshrabrim one koji ulaze u tu borbu, a sam naslov govori vise od samog teksta. Lično se osećam jako loše u ovom sistemu. Teško je danas biti prosvetni radnik. 15h ago

    Bojan Močević: Iskrene čestitke na odlično napisanom članku… 14h ago

    Mirjana Trifunovic (Peric): Da, članak je dobar, jer nema samo informativnu funkciju, već, očigledno, izaziva i reakciju…ogorčenje prema korupciji kao pojavi koja je, na žalost, prešla u „tradiciju“. 14h ago

  3. Članak je dobar, ogorčenje primetno, iskrena reakcija osobe koja prosvetu doživljava vrlo emotivno. Ne znam da li je pisac ovog članka neko ko ima direktan uticaj na sistem, ali sigurno je neko ko vidi dalje od ostalih,…A da je korupcija vec postala tradicija, slazem se, nazalost.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s

Socceroaza

Blog posvećen fudbalskim trenerima i svim zaljubljenicima fudbalske igre u cilju zajedničkog usavršavanja i edukacije, kao i informisanja o novim načinima, stilovima i metodama treninga u fudbalu, ali i u sportu uopšte.

KREATIVNA ČAROLIJA

Svima onima koji imaju sposobnost stvaranja lepote

mamica radoznalica

Ovo je moja priča :)

nekinovinastavnici

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

игром до знања

Мојим најдражим ђацима, неисцрпном извору инспирације

СТВАРАЛАЧКИ ДИЗАЈН / CREATIVE DESIGN

Све је могуће оном који верује....

In Centar

Platform for Social Entrepreneurship

S. Verbić: jedan lični bRlog

pošto me niko ne sluša, ja ponekad pišem...

MOOSHEMA GAZETA

Mooshema blog, zdrav život, zdrava ishrana, fitness

Business Skills

Tretiraj biznis kao što tretiraš sebe!

predragpopovic

A fine WordPress.com site

Споменка Кочиш

ОШ''Јосиф Маринковић'', Нови Бечеј

Учитељица Мира Стевковић

ОШ "Јосиф Маринковић", Нови Бечеј

СЛАЂИНИ ВРАПЧИЋИ

Деца су украс света!

Devetogodišnje obrazovanje

Za nastavnike razredne nastave

DEČJI FESTIVAL KREATIVNA ČAROLIJA

Međunarodni festival dečjeg filmskog, dramskog, muzičkog, likovnog i literarnog stvaralaštva

МИСЛИОНИЦА - ИГРАОНИЦА

II/3 Основне школе"21. октобар" у Крагујевцу

ВРЕМЕПЛОВ

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

%d bloggers like this: