Učiteljska beseda

Dragi gospodine učitelju,

„Naučio si me da pišem i čitam

Da poštujem roditelje i sve stare ljude,

Da ne budem lenj, gord, lukav i dvoličan,

Da je zlato svaki grumen rodne grude.

Naučio si me da volim zastavu, Junačke pesme, Svetosavsku himnu,

Da je mnogo bolje izgubiti glavu nego dušu i obraz, nego Otadžbinu.

Poslušao sam Te, dragi Učitelju,

Nisam ni lenj, ni gord, ne marim za vlast. Najviše na svetu volim svoju Zemlju, al to mi sad, izgleda, ne služi na čast.“

Zaista, da li je danas, čast da budeš učiteljica? Da li mi je zadovoljstvo da kao kvočka pribiram piliće, neprestano osluškujući hoće li se odnekuda začuti zlosrećni fijuk orlovih krila? Da li imam toliko ljubavi koliko oni imaju očekivanja? Imam li toliko snage da izdržim pojedinačne njihove sudbine i traume? Imam li moći da sve saslušam, upamtim, razvrstam, pomognem, podržim?

Prosto, imam li volje dok

„Nas jedni kude, a drugi nas hvale

Treći nas uspavljuju šarenim lažama,

Peti našu zastavu cepaju i pale

A tuđe im se viju nad glavama.“

Verujem da ovo nije dilema samo jedne učiteljice iz Toplice Gornje, nego i onih iz Mrduše Donje, onih sa planine Suve i gora Mokrih, iz palanki Belih i Crnuća malih, iz Lapova Starog i Bribira Novog, iz Mitrovice Sremske i Karlovca Banatskog, iz Polja Tometinog i Polja Kosovskog. Iz Brestovca, Berkovca i Pepeljevca. Iz Todorovog Stalaća i Grbićevog Kaća, iz Novoga Sada i Beloga Grada. Kako da živimo na posnoj kori hleba i učimo decu masnih kojima kajle, džipovi novi i raskošna vila treba?

Kako da održimo status nad statusima našeg poziva u zemlji koja priznaje samo status vlasti bez opoziva? Kako da obezbedimo dužno poštovanje dobrim učiteljima da ih poštuju roditelji i dobri đaci tamo gde se ne poštuju čestito ni akademici a ni saobraćajni znaci? Kako da se izborimo za napredak znanja gledajući kako napreduju samo neznalice? Kako da spasemo čast učiteljskog poziva kad se na pijaci u Novom Pazaru cenkaju oko cene diploma? Ja baš zabrazdih duboko. Vreme je za pesmu.

Dragi Učitelju, Tvoje lice strogo Blaži me u ovo predvečerje rano.

Jer tvoj nauk meni, ipak, znači mnogo i ja sam Ti zato zahvalan beskrajno.

Vredi li, drage koleginice i kolege, zbog te zahvalnosti retkih podnositi nepoštovanje čestih? Naravno da vredi. Jer mi ne prodajemo znanje, ne kupujemo zvanje i ne prosimo poštovanje. Mi prenosimo sveti duh znanja i držanja. Zato, dragi moji apostoli vere, daskali ljubavi i filozofi držanja, ne klonite duhom, ne presahnite ljubavlju i ne odrecite se pružanja znanja i vaspitanja. A ja, ja ću i dalje u svojoj maloj varošici sejati snove neprestano nove i živeti, kao i dosad što sam, na posnoj kori hleba, jer zaista, zaista meni malo treba… Pošto

Dok neko pije -ja pijuckam.

Dok neko grize -ja samo grickam.

Dok neko glođe -ja samo glockam.

Dok neko peva -ja pevuckam.

Dok neko drema -ja dremuckam.

Dok neko radi -ja raduckam.

I tako malo, sitno, živuckam,

Kako lepo ispripoveda pesnik moju, a verujem i vašu, životnu priču. Doduše, vi ne morate da se ravnate po njoj. Iskoristite svoje demokratsko pravo i izaberite život iz prvog stiha, ali znajte, hteli vi to ili ne, odrekli ste se stradalničke apostolske sudbine, monaškog daskalskog mira i filozofskog dostojanstva u reči i delu. Uostalom sve ima svoju cenu, pa i ova moja mala beseda, namenjena boljima od mene, koji možda nisu želeli o ovome da govore.

Željka-Željana Radojičić Lukić, master učitelj, Banja Vrujci 2007

Posted on фебруар 4, 2012, in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink. 2 коментара.

  1. Дивно речено и сасвим тачно! Али, ми који још увек верујемо у оно што су нас учитељице научиле, а данас радимо са децом, мислим да имамо исти мото: Дајте ученику осмех, а он ће вама срце! 🙂 јер деца су једино вредна свих мука!

  2. Ми учитељи смо то што јесмо зато што волимо децу.Наше погонско гориво је љубав.
    На муци се познају јунаци!

Оставите одговор

Socceroaza

Blog posvećen fudbalskim trenerima i svim zaljubljenicima fudbalske igre u cilju zajedničkog usavršavanja i edukacije, kao i informisanja o novim načinima, stilovima i metodama treninga u fudbalu, ali i u sportu uopšte.

KREATIVNA ČAROLIJA

Svima onima koji imaju sposobnost stvaranja lepote

mamica radoznalica

Ovo je moja priča :)

nekinovinastavnici

This WordPress.com site is the cat’s pajamas

игром до знања

Мојим најдражим ђацима, неисцрпном извору инспирације

In Centar

Platform for Social Entrepreneurship

S. Verbić: jedan lični bRlog

pošto me niko ne sluša, ja ponekad pišem...

MOOSHEMA GAZETA

Mooshema blog, zdrav život, zdrava ishrana, fitness

Business Skills

Tretiraj biznis kao što tretiraš sebe!

predragpopovic

A fine WordPress.com site

Споменка Кочиш

ОШ''Јосиф Маринковић'', Нови Бечеј

Учитељица Мира Стевковић

ОШ "Јосиф Маринковић", Нови Бечеј

СЛАЂИНИ ВРАПЧИЋИ

Деца су украс света!

Devetogodišnje obrazovanje

Za nastavnike razredne nastave

DEČJI FESTIVAL KREATIVNA ČAROLIJA

Međunarodni festival dečjeg filmskog, dramskog, muzičkog, likovnog i literarnog stvaralaštva

МИСЛИОНИЦА - ИГРАОНИЦА

II/3 Основне школе"21. октобар" у Крагујевцу

ВРЕМЕПЛОВ

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

NADARENA DECA

Blog o učenju, razvoju talenta, nadarenosti, nadarenoj deci....i još ponešto...

